Stojí vám v garáži naleštěný sběratelský kousek? Pokud teprve přemýšlíte o přihlášení vašeho auta jako historického vozidla nebo si teprve plánujete nějaké historické vozidlo pořídit, bude se vám hodit vědět, jak na pojištění veterána. 

Řešíte, jak na pojištění veterána? Na úvod se sluší poznamenat, že ne každé starší či sběratelsky hodnotné vozidlo je skutečným veteránem, respektive historickým vozidlem ve smyslu zákona. 

Vozidlo, které je “pouze” staršího data výroby, ale nemá průkaz historického vozidla ani zvláštní registrační značky, je z pohledu úřadů i pojišťoven běžným silničním vozidlem a žádné zvláštnosti vás při sjednání pojištění veterána nečekají. Pokud ale vaše vozidlo průkaz historického vozidla má, případně má vozidlo také přidělené zelené značky určené pro veterány a výjimečný provoz, už je situace jiná. A právě na tato vozidla se v tomto článku zaměříme.  

Veterán a povinné ručení: Co musíte vědět

Samotné povinné ručení na veterána má stejná pravidla jako povinné ručení pro běžná motorová vozidla – historické vozidlo musí být vždy pojištěno, pokud není dočasně či trvale vyřazeno z evidence vozidel. Bez sjednaného povinného ručení vám hrozí pokuta, i když stojí v garáži a nejezdíte s ním – od této povinnosti vás zachrání pouze uložení registračních značek do depozitu. Povinné ručení na veterána se od běžného neliší ani nabídkou asistenčních služeb a má také stejný minimální limit plnění pro škody způsobené třetím osobám na zdraví a majetku ve výši 50 milionů korun. 

Povinnosti sjednat povinné ručení se sice nevyhnete, může vás ale potěšit fakt, že povinné ručení na veterána je oproti pojištění běžného osobního vozidla velmi levnou záležitostí. Předpokládá se totiž, že s nimi nevyjíždíte každý den do práce a snažíte se o svého plechového miláčka dobře starat, tudíž je riziko škodních událostí minimální. 

Jak vybrat a sjednat povinné ručení pro veterána?

Povinné ručení na veterána u renomovaných českých pojišťoven, které se zabývají pojištěním vozidel, seženete bez problému. A jednoduše si i srovnáte ty nejvýhodnější nabídky pojištění pro historické vozidlo online. Poradíme, jak na to na RIXO.cz. 

Stačí jen kliknout na srovnání povinného ručení, zadat vaši SPZ a doplnit pár důležitých informací do krátkého dotazníku. Jediné, na co je potřeba u veterána myslet, je správně vyplnit užití vozidla ve výběru možností. Pokud nemáte zelené veteránské značky, ale průkaz historického vozidla ano, zvolíte možnost “Historické vozidlo”. A v případě, že má vaše vozidlo jak průkaz, tak i speciální registrační značku, zakliknete možnost “Historické vozidlo se zvláštní SPZ”. Do minutky máte hotovo!

pojištění veterána

Cena povinného ručení pro veterána

Cena povinného ručení se obecně odvíjí od celé řady faktorů, které se vztahují jak k vozidlu, tak i k vám jako řidiči. Určení ceny povinného ručení se řídí například technickými ukazateli vozidla, jako je objem motoru nebo výkon, ale také místem vašeho bydliště, vaším věkem a řidičskými zkušenostmi. Vaše vyježděné bonusy mohou výslednou cenu pojištění výrazně snížit. I když ale ještě nasbírané bonusy nemáte, vězte, že ceny za pojištění veterána jsou pro řidiče-začátečníky přívětivější a třeba i 10x nižší, než u běžně provozovaných aut.

Jak může povinné ručení pro veterána vypadat a kolik stojí? Podívejme se na pár konkrétních příkladů.

VozidloLada Samara (rok výroby 1990)Škoda 120 (rok výroby 1988)Praga V3S (rok výroby 1974)Jaguar E-Type (rok výroby 1968)
Typ registracePrůkaz historického vozidla se standardní registrační značkouRegistrace historického vozidla vč. průkazuRegistrace historického vozidla vč. průkazuRegistrace historického vozidla vč. průkazu
Limit POV50 mil. Kč50 mil. Kč50 mil. Kč50 mil. Kč
AsistenceZákladníZákladníZákladníZákladní
Cena POV1040 Kč950 Kč1090 Kč710 Kč
Kalkulace rozsahu a cen pojištění vychází z nabídek pojišťoven dostupných na srovnávači RIXO.cz v době publikace. 

Je možné sjednat havarijní pojištění veterána?

Ačkoliv dobře udržovaný a vzácný veterán může mít hodnotu dosahující astronomických částek, havarijní pojištění, které by poskytovalo vašemu vozu odpovídající ochranu, se vám nebude hledat snadno. 

Nabídka pojišťoven bývá omezená a když už nějakou možnost pojištění najdete, cena havarijního pojištění bude oproti povinnému ručení velmi vysoká. A to nejen kvůli výši potenciálních škod v důsledku dopravní nehody, ale především kvůli riziku krádeže, vandalismu nebo třeba živelních pohrom. Plnění při totální škodě může být milionové a navíc je potřeba počítat i s tím, že při menších škodách se velmi těžko shání náhradní díly a opravy v servisu jsou také nákladnější

Neznamená to, že havarijní pojištění veterána je vám zapovězeno. Sjednání havarijního pojištění se v těchto případech řeší individuálně a může se stát, že pojišťovna bude také vyžadovat ocenění vozu znalcem. Nevíte si s havarijkem rady? Obraťte se na specialisty v RIXO.

povinné ručení pro historické vozidlo - pojištění veterána

Výhody a nevýhody registrace vozidla jako veterána

Chtěli byste ze svého auta oficiálně udělat veterána? Zvažte nejprve pro a proti vašeho rozhodnutí – přehled výhod a nevýhod vám přinášíme níže. 

Výhody historického vozidla

  • Neprovádí se měření emisí
  • STK je nutné absolvovat pouze jednou za 5 let
  • Osvobození od ekologické daně
  • Velmi levné povinné ručení
  • V některých případech jediný možný způsob, jak přihlásit importované vozidlo ze zemí mimo EU

Nevýhody zápisu historického vozidla

  • Dle zákona není možný běžný provoz a užívání k podnikání
  • Nákladné a omezené možnosti sjednání havarijního pojištění veterána
  • Nutnost oběhat úřady a další instituce kvůli testaci a myslet na pravidelné retestace
  • Potřeba udržovat výborný technický stav, jinak může být status veterána omezen

Jak na registraci veterána? 

Aby se auto mohlo stát pravým veteránem, musí splnit několik podmínek. Pokud máte zájem na své vozidlo, které je nejméně 30 let staré, připevnit veteránské značky, nejprve musíte projít tzv. testací. Čeká vás klubová testace, kde je kontrolován historický a originální původ vozidla, kterou provádí autokluby se speciálním oprávněním. Následně je pak potřeba provést také krajskou testaci, což je ve své podstatě “STK pro veterány”. Není to samozřejmě zadarmo, počítejte s náklady na poplatky – za klubovou testaci dáte kolem 1 500 Kč, za krajskou o něco méně. Další řádově stokorunové poplatky si určují kluby za samotné zpracování, skenování, tisknutí protokolů a fotografií potřebných pro registraci. 

Po potvrzení historického původu i ověření vyhovujícího (rozumějte perfektního) technického stavu přichází čas na sjednání onoho veteránského povinného ručení a žádosti o zápis do registru historických vozidel na úřadě. Z úřadu si odnesete průkaz historického vozidla, nové ORV (Osvědčení o registraci vozidla, tedy techničák) a také samozřejmě tabulky s vaší novou veteránskou registrační značkou. 

Pokud o veteránské značky neusilujete, ale chtěli byste si užívat výhod, které se nabízí veteránům, postačí vám absolvovat klubovou testaci a nechat si ji zapsat do technického průkazu. Zůstanou vám klasické bílé značky, ale vozidlo nebude podléhat zaplacení ekologické daně, nebude muset na pravidelné 2leté STK, ani absolvovat měření emisí. A samozřejmě se vám razantně zlevní i povinné ručení

Přišel čas na hledání toho nejvýhodnějšího pojištění? Srovnejte si ho na RIXO.cz a během minutky zjistíte, jaká pojišťovna si pro vás připravila tu nejlepší nabídku!