Řidiči aut na dieselový pohon se s tankováním správného paliva většinou příliš stresovat nemusí. Když ale autem v zimě moc nejezdíte, vyplatí se myslet alespoň na výměnu letního paliva v nádrži. Proč? A od kdy se na čerpacích stanicích zimní nafta prodává? Na tyto otázky vám odpoví tento článek. 

Co je vlastně zimní nafta? 

Zatímco benzín ani v tuhé zimě do -40 °C nezamrzá, nafta má jiné složení a ta “obyčejná” začíná tuhnout a tvořit parafínové krystalky už při bodu mrazu, což může vést k ucpání palivového systému, problémům se startováním a v nejhorších případech i k poškození motoru. Zimní nafta je tedy chemicky upravená právě proto, aby odolávala nízkým teplotám a zajistila spolehlivý chod naftových motorů i v mrazivých dnech. 

Kdy se prodává zimní nafta?

Nafta, která se prodává na čerpacích stanicích, se dělí podle sezón na tři hlavní typy: letní, přechodovou a zimní. Tyto varianty se liší především tzv. teplotou filtrovatelnosti. Tento parametr udává, při jak nízké teplotě je palivo ještě schopno procházet palivovým filtrem bez toho, aby se v něm začaly usazovat parafinové krystaly.

Letní nafta má teplotu filtrovatelnosti obvykle kolem 0 °C, a proto je vhodná pouze pro teplejší období. Na čerpacích stanicích se prodává vždy od poloviny dubna až do konce září. Přechodová nafta, kterou čerpací stanice nabízejí většinou od začátku října do poloviny listopadu a na jaře pak od začátku března do poloviny dubna, má filtrovatelnost přibližně do -10 °C

Zimní nafta se pak odlišuje výrazně lepší odolností až do -20 °C a na čerpacích stanicích ji najdete od začátku prosince až do konce února. V zimních měsících můžete na některých stanicích najít i tzv. arktickou naftu, která je filtrovatelná až do -32 °C, nicméně česká legislativa ji nevyžaduje a spíše ji najdete v horských oblastech.

Typ naftyDoba prodejeTeplota filtrovatelnosti
Letní nafta (třída B)15.4.-30.9.0 °C
Přechodová nafta (třída D)1.10.-15.11., 1.3.-15.4.-10 °C
Zimní nafta (třída F)1.12.-28.2.-20 °C
Arktická nafta (třída 2)není určená-32 °C

Jaká jsou rizika letní nafty v zimě?

Pokud v nádrži vašeho auta i v mrazech necháte letní naftu, problémy se nemusí projevit hned. Potíže začnou přicházet až při teplotách kolem -5 až -10 °C. Palivo začne houstnout, následně se vytvoří parafinové vločky, které se zachytí na sítku palivového filtru. Motor ztratí výkon, začne cukat a po chvíli také může dojít k jeho úplnému zastavení.

V takovém případě nepomůže ani opakované startování, protože nafta už neprotéká palivovým systémem. Účinným řešením bývá odtah do vyhřáté garáže, kde se palivo pozvolna rozpustí. Poté je vhodné vyměnit palivový filtr a natankovat plnou nádrž zimní nafty. 

Zlepšit vlastnosti letní nafty v zimě mohou aditiva bránící tuhnutí nafty, ovšem na jejich použití si musíte vzpomenout včas. Pokud totiž aditiva přidáte do nádrže až v momentě, kdy je teplota pod bodem mrazu, nedojde ke kýžené reakci a přidání aditiva tedy už nemá žádný efekt. Pamatujte, že nafta by při aditivaci měla mít teplotu minimálně 5 °C.

zimní nafta

Pomůže při zamrznutí nafty pojištění? 

Když je vaše auto nepojízdné kvůli zamrznutí nafty a vy zůstanete stát v místě, kde nemáte šanci svépomocí nic udělat, pomůže vám asistence, kterou máte obsaženou ve svém povinném ručení nebo havarijním pojištění. A co konkrétně můžete od pojišťovny očekávat? To závisí na obsahu sjednaného balíčku asistenčních služeb – standardem je vždy zajištění odtahu, u vyšších variant můžete v případě potřeby dostat i náhradní vozidlo

Kvalitní asistenční služby oceníte při jakékoliv patálii – od obyčejné bouračky přes vybití autobaterie až po defekt pneumatiky. Hledáte pojištění, které vás ochrání v každé situaci? Srovnejte si povinné ručení nebo havarijní pojištění pro vaše auto na RIXO.cz a my vám během minutky nalezneme výhodné pojištění s asistencí, na kterou se budete moci vždy spolehnout.