Kdy přezout na zimní pneu a co dělat, když jste to nestihli a venku už nasněžilo? Motorkáři a řidiči, kteří využívají celoroční “gumy”, se otázkám ohledně přezutí pneumatik mohou jen smát. Pro všechny ostatní majitele vozidel je to běžná věc, o které moc nepřemýšlí. Vyplatí se ale přezutí načasovat na vhodnou chvíli. Jak? Pojďme na to. 

Proč vůbec přezouvání řešíme? Jízda na letních pneumatikách na zasněžených a zledovatělých silnicích není bezpečná – jak pro vás, tak i pro ostatní řidiče a chodce. Použití zimních pneumatik navíc vyžaduje zákon. Řidiči jsou povinni je použít v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici led, námraza nebo souvislá vrstva sněhu. Na zimních gumách také musíte vyjet tehdy, když je teprve pouze pravděpodobné, že některé z těchto situací vzniknou. Včas se tedy dívejte v televizi nebo na internetu na předpověď počasí. V horských oblastech na silnicích označených značkou “Zimní výbava” je obutí zimních pneumatik v tomto období povinné vždy

Kdy začít řešit přezutí pneumatik? 

V této otázce se můžete setkat s protichůdnými přístupy a radami. Někteří radí řešit přezutí pneumatik co nejdříve, abyste neměli na začátku listopadu potíže s nalezením termínu u pneuservisu. Jiní zase zohledňují skutečné povětrnostní podmínky – a ty hovoří spíše pro načasování přezutí podle aktuálního počasí. Vždy ale nakonec dojde na diskuzi o teplotě vzduchu. Široce rozšířený názor expertů říká, že teplota kolem 7 °C je zlomová a při dalším poklesu teploty už byste měli mít přezuto. Reálně to může být ještě méně – pokud je vozovka suchá, s letními pneumatikami vozidlo udržíte na silnici i lépe než se zimními. 

Přezutí pneumatik odkládají především řidiči, kteří se o své auto a drahé pneumatiky chtějí starat co nejlépe. A to zejména proto, že kdyby přezuli hned na začátku listopadu, budou na zimních pneumatikách jezdit i v teplotách, které jim moc nesvědčí. Téměř “jarní” teploty kolem 10 °C znamenají pro zimní pneu rychlejší opotřebení kvůli zahřívání pryže. Dochází i ke zhoršení jejich jízdních vlastností. To je i důvodem pro to, abyste po konci zimy vždy přezuli opět na letní pneu a zbytečně si “nesjížděli vzorek”. 

Kdy tedy přezout? Nevyplatí se před zimou spoléhat se jen na dobré počasí. Jakmile se denní teplota začíná snižovat pod 7 °C, raději v této chvíli přezujte. Ačkoliv ve dne vám ještě připadá, že je na přezutí ještě čas, noční teploty se už mohou blížit 0 °C. Potom hrozí, že byste kvůli ranní námraze skutečně museli nechat auto na letních pneumatikách doma – nechcete totiž riskovat, že nabouráte a pojišťovna vám při případné škodě nic nezaplatí. 

Jak na správné přezutí pneumatik?

Nestačí, že máte na autě obuté “nějaké” zimní pneumatiky. Ty totiž musí také splňovat několik podmínek. Jednou z nich je minimální hloubka dezénu. Ta pro pneumatiky u osobních vozidel činí 4 mm, přičemž nové zimní pneumatiky mají zhruba 7-8 mm. Jak dlouho zhruba vydrží jezdit? Alespoň 4 zimní sezóny by si měly vaše zimní pneumatiky zachovat vlastnosti, které požaduje zákon. Samozřejmě ale záleží také na tom, kolik toho za zimu najezdíte. Pamatujte i na to, že rozměry pneumatik musí odpovídat povoleným rozměrům pro vaše vozidlo. 

Vždy také používejte celou sadu 4 nových nebo stejně ojetých zimních pneumatik. Možná si zaťukáte na čelo, proč byste to vůbec dělali jinak? Někteří řidiči si set pneumatik poskládají sami z domácích zásob nebo bazarů. To raději nedělejte. Všechny pneumatiky je také potřeba stejně natlakovat a kola vyvážit. Správný tlak najdete vždy v manuálu vašeho vozu a na rámu dveří u řidiče, některé automatické systémy vás mohou na nevyhovující tlak v pneumatice i upozornit. 

I když si na přezutí v domácích podmínkách věříte a máte k němu všechny potřebné nástroje, vyplatí se pro vyvážení kol a natlakování pneumatik navštívit profesionála. Jinak by se mohlo stát, že po vyjetí na přezutých pneumatikách s nevyváženými koly budete pociťovat nepříjemné hučení a vibrace. Špatné natlakování pneumatik má dopad i na bezpečnost – přetlakování způsobuje nestabilitu až “skákání po silnici”, podtlakování zase nahrává smykům. 

Znalci také vědí, že správně by se pneumatiky měly v jednotlivých sezónách přehazovat mezi zadní a přední nápravou – tedy za předpokladu, že jsou všechny pneumatiky stejné. U některých aut s pohonem zadních kol jsou zadní pneumatiky často širší. 

Co se stane, když…?

Už je listopad a nemáte přezuto? Podíváme se na několik situací, které mohou nastat, i na jejich důsledky týkající se pojištění. Nic totiž není tak jednoduché, jak se zdá.  

Pneumatiky nemůžou za všechno

Co když s autem vyjedete v průběhu listopadu na letních pneumatikách v dobrých povětrnostních podmínkách na zcela bezpečně vypadající silnici (bez pokrývky sněhu, ledu nebo námrazy) a způsobíte nehodu v důsledku smyku?

Policie vám ani v případě způsobení dopravní nehody nedá pokutu, pokud nebyly splněny podmínky pro povinné obutí zimních pneumatik. Pojišťovna pak musí plnit bez ohledu na to, že jste ještě neměli přezuto. Muselo by totiž dojít k naplnění podmínek tzv. příčinné souvislosti. Vzhledem k tomu, že stav vozovky nevyžadoval zimní pneumatiky, nebylo pravděpodobně příčinou nehody vaše letní obutí a k nehodě by došlo i s obutím těch nejkvalitnějších zimních gum.

Překvapivá kalamita

Vyjeli jste v listopadu s autem na letních pneumatikách za hezkého podzimního počasí a cestou vás zastihla sněhová vánice. Kvůli nepřezutým pneumatikám začnete klouzat po sněhu a vy se někomu takzvaně podíváte do kufru. 

Pokud se nehoda stala kvůli tomu, že vaše letní pneumatiky se nedokázaly “zakousnout” do zasněžené vozovky, počítejte s tím, že pojišťovna může při plnění z povinného ručení uplatnit regresní nárok. To znamená, že poškozenému škody způsobené vaším vozidlem nahradí, bude ale část vyplaceného plnění vymáhat po vás. U havarijního pojištění může dojít ke krácení plnění, případně i úplnému odmítnutí plnění. Jak moc bude pojišťovna plnění krátit? To záleží především na okolnostech nehody i hodnocení škodní události pojišťovnou. Zda jste mohli či nemohli sněhovou kalamitu předpokládat, už pojišťovna zkoumat nebude. Přikloní se totiž většinou spíše k tomu, že v zimních měsících zkrátka na silnici musíte očekávat ledacos a měli byste se na to i adekvátně připravit. Stejně tak to platí v případě tzv. černého ledu – tedy velmi tenké vrstvy ledu, která je nerozeznatelná od suchého povrchu. To, že ho nevidíte, neznamená, že byste s ním neměli počítat.

Ať už jste na letních pneumatikách bourali či nebourali, pokud vás s nevyhovujícím obutím na sněhu, ledu či namrzlé vozovce přistihne policie, připravte se na pokutu na místě ve výši až 2 000 Kč. V případě, že má policista důvodné podezření, že dojde k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, může vám i zakázat pokračování v jízdě

Smolný den s letní rezervou

Jedete si jednoho krásného dne na zimních pneumatikách, ale jednu z nich “píchnete”? Vaše rezervní kolo může mít nezávisle na ročním období obutou letní, zimní nebo třeba i celoroční pneumatiku. Tu poté můžete kdykoliv použít nouzově s ní dojet do servisu. Co když ale máte letní rezervu a ještě k tomu s ní nabouráte? 

V takové situaci si možná budete říkat, že horší den už mít nemůžete. Vaše pojišťovna vás ale nenechá ve štychu. Pojišťovna nebude mít nárok na regres z povinného ručení. Ani plnění z havarijního pojištění vám krátit nemůže, protože libovolné obutí rezervního kola povoluje přímo zákon. Mějte ale na paměti, že se ovšem jedná skutečně o nouzové řešení pro dojetí do pneuservisu. Pokud s rezervou jezdíte už měsíc, budete mít při případné bouračce s uplatněním nároku u pojišťovny pravděpodobně smůlu. A pokud budete tvrdit, že jste píchli asi před kilometrem, dopouštíte se pojistného podvodu.

Přezutí pneumatik a cesty do zahraničí

Navštěvujete často naše sousedy a vůbec by vás nenapadlo, že některé země mají pro použití zimních pneumatik jiný režim? Například na Slovensku vás nepřekvapí vůbec nic – povinné využití zimních pneumatik se řídí takřka stejnými podmínkami jako v Česku.

V Rakousku pak musíte mít zimní pneumatiky obuté od 1. listopadu až do 15. dubna, pokud to počasí vyžaduje. 

V Německu pak nenarazíte na žádné pevně stanovené datum, v případě ledu, sněhu nebo námrazy na vozovce ale zimní pneumatiky musíte mít obuté. Raději tedy na drážďanské nebo norimberské vánoční trhy vyjeďte rovnou se zimní výbavou. Mezi země, kde zimní pneumatiky nejsou povinné vůbec, patří například Polsko nebo Maďarsko. Jejich použití je totiž jen doporučené. 

Nikdy nevíte, kdy vás potká nečekaná událost – ať už doma nebo v zahraničí. Pomohou vám rozšířené asistenční služby k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění. Rovnou si sjednejte kompletní pojištění auta, díky kterému budete moci zůstat v klidu v jakékoliv situaci.