O udržitelnějším benzínu E10, jehož prostřednictvím budou řidiči společně s čerpacími stanicemi bojovat proti nadměrné produkci emisí, již bylo řečeno mnoho. Co vůbec benzín E10 je, jaké má vlastnosti a proč si dávat pozor na palivovou nádrž u dlouhodobě odstavených vozidel? Nemusíte se probírat tunou materiálů a doporučeními motoristických expertů. A přihodíme i pár tipů, které se týkají vašeho autopojištění.

Příchod benzínu E10 na české čerpací stanice byl očekáván dlouhá léta a některé už šetrnější palivo na stojanech nabízí nějaký ten pátek. Na přelomu roku 2023 a 2024 se ale “édesítka” stane naprosto běžnou součástí nabídky každé čerpací stanice. Co byste o benzínu E10 měli vědět?

Co je benzín E10? 

Benzín E10 je označení pro benzín, který obsahuje až 10 % biosložky, respektive bioetanolu (biolihu). Jedná se o ekologicky vyráběný líh, který vzniká kvašením biomasy. Dosud byl k dostání především benzín s označením E5 a nepřekvapí vás informace, že obsahoval do 5 % biosložky.

Je pět procent biosložky navíc ve složení benzínu takový rozdíl? Jak pro koho. Motory moderních osobních automobilů vyráběné v posledních více než patnácti letech se zvýšeným podílem biosložky problém mít nebudou. Vozidla vyrobená před rokem 2005 už mohou vliv biolihu na motor pocítit. Už se vám ze všeho “bio” motá hlava? Nebojte, teď už se přesuneme k vlastnostem E10.

Benzín E10 a jeho vlastnosti

Co dělá vyšší podíl biosložky s vlastnostmi nám dobře známého benzínu E5? Můžeme popsat hned několik fenoménů, které se vážou k většímu podílu biolihu v pohonných hmotách. Mezi nejčastěji popisované vlastnosti benzínu E10 oproti E5 patří menší výhřevnost, zvýšené riziko vzniku koroze a opotřebování některých součástí motoru. Pro valnou většinu dnešních automobilů je však nebezpečí tak marginální, že případné negativní vlivy řidiči ani nemají šanci postřehnout

Chemické okénko: Proč se vůbec do benzínu přidává bioetanol? Jedná se o kyslíkatou látku, která má za cíl zdokonalit spalování paliva v motoru. Čím více kyslíku, tím lepší hoření – to si pravděpodobně pamatujete ještě ze školy. Výsledkem dokonalejšího spalování je méně emisí oxidu uhličitého, které jsou běžným vedlejším produktem hoření. Velká produkce CO2 přitom zhoršuje skleníkový efekt a přispívá tak k oteplování Země.    

Benzín E10: problém pro “sváteční řidiče”

Reálný problém, který mohou řidiči ve větší míře pocítit, nastane především v případě velmi dlouhého stání v řádů měsíců, například po celou zimu. V palivových nádržích odstavených aut nebo motocyklů totiž dochází k postupnému oddělování složek, tedy benzínu a etanolu. Kvůli své hustotě se etanol usadí na dně palivové nádrže, a protože tento alkohol rád váže vodu, která kondenzuje na stěnách palivové nádrže, celý proces spalování paliva může následně selhat. Stručně a jasně: prostě už nenastartujete. To se nemusí týkat jen aut a motorek, které v zimě necháte odpočívat, ale třeba i zahradní techniky, kterou používáte jen v jedné polovině roku. 

Vliv biosložky může být obecně větší v případě historických aut a motocyklů. Mají zpravidla nádrže vyrobené z ocelového plechu bez povrchové úpravy. Vlivem hygroskopických vlastností etanolu pak může oreznout vnitřek nádrže, a nečistoty s tím spojené zanesou celý palivový systém. S biosložkou v benzínu se příliš nekamarádí také některé levnější pryžové palivové hadičky a karburátory. Nejednomu majiteli veterána se již v souvislosti s benzínem E5 stalo, že místo pohodové nedělní vyjížďky s vozem nebo motocyklem strávil odpoledne v montérkách v dílně a čistil po zimě palivovou soustavu. 

Měli byste zbystřit i vy? 

Vzhledem k tomu, že vozový park českých domácností má průměrný věk přesahující 16 let, otázka vhodnosti tankování nového paliva je pro významnou část Čechů důležitá. Doporučuje se totiž benzín E10 netankovat do vozů vyrobených před rokem 2005. A proč? Protože od roku 2005 se v Evropě začaly vyrábět a prodávat jen vozidla splňující emisní normu EURO 4. Ta už totiž s využitím benzínu s vyšším podílem biosložky počítala

Možné komplikace se tedy netýkají jen zmiňovaných veteránů, ale i denně používaných osobních aut a motorek, které byly vyrobeny před více než 18 lety. Problematické může být tankování benzínu E10 i do novějších aut z dovozu ze zámoří, které přísné evropské emisní normy nemusely splňovat. Pro dlouho stojící vozidla je ale vyšší složka etanolu problémem vždy, ať už vaše auto takřka vyjelo z linky nebo se pyšníte historickým sběratelským kouskem. 

Co tankovat, když vašemu vozidlu benzín E10 nevoní? 

Zjistili jste, že pro vaše vozidlo není benzín E10 nejvhodnější volbou? Poohlédněte se místo Naturalu 95 po kvalitnějších “prémiových” palivech. Většina čerpacích stanic nabízí benzín s oktanovým číslem 100, případně 98. Tato paliva zpravidla obsahují místo etanolu jinou kyslíkatou látku, známou jako ETBE

Chemické okénko: ETBE (ethyl terc-butylether) je éterem, který se vyrábí stejně jako bioetanol z biomasy. Zvyšuje oktanové číslo, neváže vodu a oproti benzínu E10 je palivo s obsahem ETBE stabilnější, má tedy delší životnost v nádrži. Stejně jako biolíh tato složka obsahuje kyslík a napomáhá tak dokonalejšímu spalování paliva.  

Pokud jste dosud nad vlivem paliv na motor neuvažovali a tankovali “klasiku”, připravte se na to, že náklady na paliva se vám přechodem na prémiová paliva zvýší. Litr stooktanového benzínu zpravidla stojí o 4-5 korun více než nejprodávanější Natural 95. V případě, že u vás tankování dražšího paliva nepřipadá v úvahu, zamyslete se nad možnostmi úpravy motoru nebo palivového systému.

Pomůže pojištění, když motor postihnou kvůli palivu neduhy? 

Poruchy motoru mohou nastat kdykoliv, ať už tankujete jakékoliv palivo. Když už na nějaké problémy dojde, pomohou vám asistenční služby, které jsou obsažené ve vašem povinném ručení nebo havarijním pojištění


Spočítejte si ceny povinného ručení a havarijního pojištění a najděte tu nejvýhodnější nabídku. Stačí jen kliknout, vyplnit SPZ a pár informací o vás!


Záměna paliva

Mezi nejčastější poruchy související s palivem patří záměna paliva při tankování. Zmást vás může i aktuální změna označení benzínu na čerpacích stanicích. Začneme natankováním benzínu do dieselového motoru. Co byste měli v takové situaci dělat? Načerpání benzínu do dieselového motoru není ničím výjimečným, je však důležité nepokoušet se auto nastartovat a rychle jednat, když si chybu uvědomíte. Plná nádrž benzínu může v dieselovém motoru napáchat velké škody, benzín totiž nemá lubrikační účinky nafty a dochází tak k nevratnému poškození vstřikovačů a palivového čerpadla. Volejte asistenční linku, která zajistí vyčerpání zaměněného paliva na místě. Pokud už jste pár desítek metrů s autem ujeli, přichází na řadu rovnou odtah do servisu.

A co když natankujete naftu místo benzínu? Vzhledem k tomu, že hrdla palivových nádrží u benzínových motorů jsou užší než tankovací pistole s dieselem, tato záměna tak běžná není. Co kdyby se vám ale přece jen povedlo (třeba z kanystru) do benzínového motoru naftu natankovat? Řešením je opět vyčerpání paliva, případně odtah. Trvalé poškození motoru při záměně paliva u zážehového motoru naštěstí většinou nehrozí. Pokud už jste se pokoušeli auto se špatným palivem nastartovat, vždy by měl být zkontrolován stav svíček a dalších součástí motoru

Znehodnocení paliva v odstaveném vozidle

Asistenční služby vám pomohou v celé řadě akutních problémů. V situacích, které jsou způsobeny dlouhodobým působením času, však nemusíte u pojišťovny pochodit. Pojišťovna totiž předpokládá, že zdraví svého vozidla střežíte jako oko v hlavě a před odstavením vozidla na delší dobu palivo v nádrži ošetříte. 

Pokud víte, že auto nebo motocykl nebudete více než 2-3 měsíce používat, neměli byste palivovou nádrž nechávat úplně prázdnou, ale ani jí také úplně nechat “ležet ladem”. Trik spočívá v použití aditiv, které zamezí degradaci benzínu. Speciálně ošetřené palivo může takto “vydržet” i více než 6 měsíců. 

Nekvalitní palivo

Méně časté (ale přesto nebezpečné) může být natankování nekvalitního, pančovaného nebo kontaminovaného paliva. Ať už bylo příčinou špatné kvality paliva zatékání vody do skladovací nádrže na čerpací stanici nebo dokonce záměna druhu paliva v nabídce čerpací stanice, můžete se vždy obrátit na svou pojišťovnu. 

Co dělat, pokud se prokáže, že benzín nebo nafta prodávaná na čerpací stanici skutečně váš vůz poškodila? Hodit se vám bude účtenka, podle níž bude možné vystopovat konkrétní stanici, která vám palivo prodala. Pokud havarijko nemáte, asistenční služby k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění vám s řešením situace samozřejmě pomohou, ovšem náhrady škody se budete muset domáhat sami, a to po čerpací stanici

Ať už budete mít s autem jakékoliv trable, využijte asistenční služby, které jsou vždy součástí vašeho povinného ručení i havarijního pojištění. Zkontrolujte si i jejich rozsah. Základní asistence vám nemusí vždy stačit. Hledáte co nejlepší nabídku asistenčních služeb, díky které budete moci brázdit české i zahraniční silnice bez starostí? Srovnejte si nabídky pojišťoven a my vám najdeme ty nejlepší. Zabere vám to jen minutku!