Milovníci rychlých sportovních vozů si nemohou vždy své vysněné Ferrari dovolit. Co už si ale dovolit mohou, jsou nejrůznější úpravy vlastního auta. Domácí kutilství v garáži ale nebývá vždy kvalitní, bezpečné a legální. Tuning má navíc vliv samozřejmě i na vaše autopojištění.

Někteří fandové motorismu domácí tuning odsuzují, někteří se zase rádi inspirují tuningovými salony a nadšeně aplikují nové “zlepšováky”. Pokud patříte k té druhé skupině, přečtěte si, na co si dát při tuningu pozor, aby vás jednou vaše povinné ručení nebo havarijní pojištění nenechalo ve štychu. Zaměříme se především na tuning exteriéru. Jak svůj koráb přiblížit supersportům a nebát se, že při každém vyjetí dostanete pokutu? Pojďme na to. 

Větší kola

Jednou z nejčastějších úprav, kterou si oblíbili i “obyčejní” řidiči, bývá nákup větších kol, než jaký je automobilkou pro konkrétní vozidlo určen. Rozměry kol povolené pro vaše auto najdete vždy ve velkém technickém průkazu, u technických průkazů vydaných v roce 2024 a následujících letech ho uvidíte i ve svém malém technickém průkazu. Pokud byste chtěli na auto legálně nasadit kola jiných rozměrů než povolených, nezbývá vám nic jiného, než se pustit do obíhání úřadů. Za všech okolností kola samozřejmě musí mít platnou homologaci.

Jak na to, když zkrátka větší kola musíte mít? Připravit si musíte typový list vašich vybraných kol a vypravit se s ním na STK. Prohlídka vás vyjde jen na pár stovek, ovšem tím úřední kolečko nekončí. Vypravit se totiž musíte ještě na registr vozidel, tedy na příslušný odbor úřadu, který má agendu schvalování technické způsobilosti vozidel na starosti. Na základě typového listu a protokolu z STK vám úředník rozměr kol zapíše do technického průkazu. Tedy samozřejmě za předpokladu, že na svůj sedan nechcete nasadit kola “od traktoru”. 

Díky zápisu do technického průkazu si můžete větší kola na auto s klidem nasadit a nemusíte se bát, že by vás překvapila policejní prohlídka nebo by vás pojišťovna nechala zaplatit škodu ze svého, když s autem nabouráte. Jak v případě povinného ručení, tak i havarijního pojištění se nemusíte obávat žádných komplikací. Nikdy byste však neměli nová kola nasazovat jen na základě svého rozhodnutí, když se chcete na tuningovém srazu blýsknout před kamarády. 

Sportovní výfuk

I obyčejná fábie může znít jako závodní speciál. Ovšem ne v její tovární podobě, ale se speciálním výfukem. Ať už si necháte speciálně upravený výfuk vyměnit automechanikem nebo se do výměny pustíte sami, vždy byste se měli mít na pozoru. I u sportovních výfuků je samozřejmá homologace, do technického průkazu se však taková úprava nezapisuje. Způsobilost výfuků se sleduje především na pravidelných technických kontrolách, kde výfuk projde měřením zvukových i dalších emisí.

Policie zvukové emise při silničních kontrolách (zatím) neměří. Pokud jste ale při výběru výfuku podcenili, jak silný zvuk dokáže kus trubky udělat, může vás při běžné silniční kontrole “vyhmátnout” policie a prohlásit vaše vozidlo za technicky nezpůsobilé. To znamená, že vám může uložit pokutu, povinnost navštívit STK a napravit technický stav vozidla do 30 dní. A co na upravené výfuky říkají pojišťovny? Když technická kontrola považuje vaše vozidlo (i s vylepšeným homologovaným výfukem) za technicky způsobilé, do problémů s pojišťovnou se nedostanete.

Snížený podvozek

Snižování podvozků, nasazování sportovních pružin a tlumičů je mezi tunery zcela běžná aktivita. Ale pozor, podvozek vám nemůže jen tak viset centimetr nad zemí. Kromě potřebných certifikací dílů vždy musíte dodržet také tzv. minimální světlou výšku vozidla, což znamená vzdálenost podvozku od vozovky. Ta je samozřejmě u každého auta jiná: třeba hatchback si může dovolit být blíže k asfaltu než takové SUV. I tuto skutečnost si ověří technik na vaší pravidelné návštěvě STK

U nižších podvozků byste však měli být opatrní, a to nejen kvůli technické kontrole. Nižší podvozky znamenají vyšší riziko jeho poškození. Proč? Naše silnice zkrátka nejsou hladce vyasfaltovaným závodním okruhem a počítat musíte nejen s hrboly a obrubníky, ale třeba i s retardéry. Nejčastěji proto bývají obětí snížených podvozků olejové vany, nárazníky nebo pneumatiky, které se poškrábají o podběhy třeba při zatáčení. A takovou škodu vám neproplatí ani město, ani kraj (jako vlastník pozemní komunikace), natož pojišťovna. Pokud úpravy vašeho vozidla nesplňují pravidla pro technickou způsobilost v provozu, nikde s nárokem na náhradu škody nepochodíte. A ještě můžete dostat mastnou pokutu. 

Lakování, autofolie a wrapy

Když už má původní lak něco za sebou nebo zkrátka neladí s vašimi představami, máte možnost lesk auta oživit pomocí přelakování nebo aplikace různých fólií a wrapů. Může se vám zdát, že proti tomu nemůže nikdo nic mít, nicméně problémy se mohou vyskytnout i v této oblasti. A to v případě, kdy se rozhodnete barvu auta změnit. Barva vozidla je totiž vždy zapsána v technickém průkazu a slouží jako jeden z identifikačních prvků vašeho vozidla. 

Při změně barvy na více než 50 procentech plochy karoserie je vždy nutné úpravu nahlásit na registru vozidel, a to do 10 dní od polepení nebo přelakování. Na vaše pojištění pak změna barvy vozidla nemá žádný vliv. Povinnost nahlásit změnu barvy rozhodně neberte na lehkou váhu, za nenahlášení totiž při policejní prohlídce můžete dostat pokutu až ve výši 50 tisíc korun. 

Jak se na “vytuněná” vozidla dívají pojišťovny?

Ať už na autě provádíte jakékoliv úpravy, vždy je potřeba splnit podmínku technické způsobilosti auta. Co když s vytuněným autem způsobíte nehodu? Nesplnění nutných podmínek a nedodržení parametrů uvedených v technickém průkazu vozidla může mít za následek krácení či úplné odmítnutí výplaty pojistného plnění z povinného ručení i havarijního pojištění. Zároveň ale pojišťovny vždy musí zkoumat také příčinnou souvislost (nepovolené) úpravy vozidla a výsledné nehody. Váš podomácku instalovaný spoiler pravděpodobně příčinou nehody nikdy nebude, ovšem třeba takové snížení podvozku či neodpovídající rozměr kol už může problémy způsobit.

Nepomůže vám ani rozšířená praktika odstraňování úprav před technickou kontrolou a jejich opětovné nasazení po úspěšném absolvování návštěvy na STK. Při prošetřování nehody či škody, kterou byste chtěli pokrýt plněním z pojištění, by se vždy stejně ukázalo, že v osudné chvíli vaše auto nebylo technicky způsobilé

Motorističtí nadšenci, kteří do úprav svého plechového miláčka investovali statisíce, by se měli zaměřit i na havarijní pojištění. Vhodným tuningem totiž zvyšujete hodnotu svého vozu a při větší škodě po nehodě, vichřici, vandalismu nebo dokonce krádeži můžete nejen o samotné vozidlo, ale i nákladné díly přijít. Nezapomeňte tedy u havarijního pojištění na správné nastavení pojistných částek a také uvedení vaší speciální výbavy do pojistné smlouvy. Nebojte, dobře nastavení havarijní pojištění vás nemusí stát majlant. Stačí si srovnat nabídky pojišťoven a najít to nejvýhodnější havarijko na RIXO.cz.