Mávnuli jste rukou nad “hladovým okem” a vyjeli na dálnici? Na to mnoho řidičů, kteří uvízli v dlouhých kolonách, nevzpomíná v dobrém. Pokud máte smůlu, na vlastní kůži poznáte, že na výpary se daleko dojet nedá. Víte, jak se zachovat, když vám v provozu dojde palivo a jak vypadá první pomoc pro prázdnou palivovou nádrž? To se dozvíte v našem článku. 

Kdy natankovat palivo, abyste neriskovali, že vám při jízdě dojde? 

Pravděpodobně vás hned napadne, že před delší cestou byste se měli zastavit na čerpací stanici. Po cestě vás totiž vždy může překvapit kolona nebo nepříznivé povětrnostní podmínky, kvůli kterým si budete muset vystačit s tím, co zrovna máte v nádrži. Kvůli popojíždění v kolonách totiž palivo spálíte mnohem dříve, než byste čekali. Ovšem kdy o návštěvě benzínky začít přemýšlet? Většina řidičů se řídí rozsvícenou kontrolkou paliva. Ta vás na nedostatek benzínu nebo nafty upozorní v momentě, kdy je objem paliva v nádrži pod výrobcem určenou hranicí. 

Na rezervní objem paliva ještě zpravidla ujedete desítky kilometrů, přesto byste ale neměli s nalezením čerpací stanice otálet. Kromě rizika, že zůstanete stát u krajnice kvůli nepředpokládaným komplikacím, vašemu autu hrozí i případné poškození palivového systému. K oblíbeným příkladům problémů, které může nedostatek paliva způsobit, patří také jízda do prudkého kopce. Zbylé palivo se v duchu fyzikálních zákonů přelije do jedné části a do motoru neproudí nic kromě vzduchu. Výsledek? Stojíte v kopci a už to prostě dál nepojede. Tankujte proto raději pravidelně a co nejdříve po rozsvícení kontrolky.

Jak řešit situaci, když vám v provozu dojde palivo? 

Když už vám skutečně při jízdě začne docházet palivo, nemá smysl zpytovat svědomí, ale raději v klidu, ale pohotově reagovat. Stejně jako při každé jiné poruše, která ohrožuje bezpečnost na silnici. Jak na to? 

  • Zapněte výstražná světla, abyste ostatní řidiče upozornili na neočekávanou situaci. Pokud máte tu možnost (a ještě je váš vůz pojízdný), snažte se o bezpečné zastavení u krajnice nebo v odstavném pruhu
  • Oblékněte reflexní vestu a umístěte podle obecných pravidel, případně podle aktuálních možností, výstražný trojúhelník a opusťte vozovku. Postupujte zkrátka stejně jako po dopravní nehodě.  
  • V případě, že nad situací nemáte kontrolu a nedokázali jste zastavit na bezpečném místě, volejte 158. Pokud jste dokázali dojet do bezpečí a jediné, co vám brání v jízdě, je nedostatek paliva, požádejte o pomoc známého, který vám může palivo přivézt. Případně kontaktujte asistenční linku vaší pojišťovny. Základní asistenci vždy máte k dispozici v rámci povinného ručení. Kontakt na asistenční službu naleznete v pojistné smlouvě a na své zelené kartě. Rychle ho také vyhledáte na webu své pojišťovny. Hodit se vám bude i zapamatování čísla 1224, které patří Lince pomoci řidičům.
  • Asistenční služby vám zajistí dovoz paliva na místo odstavení. Počítejte ale s tím, že náklady zpravidla půjdou za vámi – asistence dovoz zorganizuje, ovšem také vám zásah zpětně vyúčtuje. Může se stát, že ani přes dočerpání paliva se vám nepodaří znovu vyjet, ale budete kvůli poruše palivového systému potřebovat zajistit odtah do servisu

Když dojde palivo a dotankujete nádrž, můžete ihned bezpečně nastartovat?

Doplnili jste do nádrže dostatek paliva a už se připravujete na start? Ne tak rychle. Pokud byste se totiž snažili nastartovat motor jako běžně, mohli byste svému autu nevědomky ublížit. Pozor dávejte zejména v případě, že vám palivo dojde v dieselovém motoru. 

Nafta v dieselovém motoru funguje nejen jako palivo, ale plní i funkci maziva pro palivové čerpadlo a další součásti palivového systému. Pokud nemáte auto vybavené elektrickým čerpadlem, ale mechanickým, musíte nejprve čerpadlu trochu pomoci. Start “za sucha”  může znamenat poškození čerpadla, kterému ale předejdete mačkáním čerpacího balonku pod kapotou. Tímto způsobem dostanete palivo do čerpadla. Pak už stačí jen několikrát přepnout klíčkem do polohy zapalování (II. poloha). V ní se jen rozsvítí kontrolky a zapne se čerpadlo, ale nestartujete. Až poté můžete bez obav startovat.

O něco jednodušší to budete mít u modernějších dieselových motorů s elektrickým čerpadlem a benzínových motorů. Pro opětovné nastartování je nutné dotankovat zpravidla minimálně 10 litrů paliva, do nichž se elektrická pumpa přímo v nádrži ponoří. Stačí jen opět několikrát otočit klíčkem do druhé polohy a poté nastartovat. 

Je lepší tankovat plnou nádrž, nebo “tak akorát”? 

Jezdit k čerpací stanici “na výpary” rozhodně není dobrý návyk. Stejně tak byste se ovšem měli vyhnout čerpání příliš velkého množství paliva nad maximální objem nádrže. Přeplnění nádrže totiž může způsobit zase jiné problémy – třeba vylití paliva z nádrže nebo prasknutí nádrže kvůli rozpínání paliva. Nebojte se natankovat plnou nádrž, řiďte se ale při tankování především automatickým vypínáním tankovací pistole. Ta vás cvaknutím vždy upozorní na moment, kdy je nádrž plná. Tankovací pistole vám ještě umožní dotankovat pár decilitrů, které už si ale můžete odpustit.  

Při tankování dávejte vždy pozor také na typ paliva, které tankujete. Stejně jako vás na silnici může zastavit nedostatek paliva, vrásky na čele vám přidělá i záměna paliva. Mějte proto přehled o rozsahu asistenčních služeb, které vám v rámci povinného ručení nebo havarijního pojištění pojišťovny nabízí. Pokud vás totiž trable s palivem přepadnou uprostřed odlehlého venkova nebo dokonce v zahraničí, základní asistence vám s řešením problému nemusí pomoci přesně podle vašich přestav. Raději si proto srovnejte nabídky pojišťoven a vyberte si pojištění s asistenčními službami, na které se můžete spolehnout v jakékoliv situaci. Kde? Přece na RIXO.cz.