Zorientovat se v označení pneumatik může být pro běžného řidiče složitější, než se může na první pohled zdát. Nejde totiž jen o to, zda je pneumatika zimní, letní nebo celoroční. Při bližším zkoumání se na vás vyvalí celá řada čísel, písmen a symbolů. Přitom každé z těchto označení má svůj význam a může zásadně ovlivnit jízdní vlastnosti, životnost i kompatibilitu pneumatiky s vozidlem. Prozradíme vám, jak tyto údaje číst, co si pohlídat a na co si dát pozor při výběru a provozu pneumatik.
Co se v článku dozvíte?
Jak číst rozměrové označení pneumatik?
Nejviditelnější a nejčastěji citované označení rozměrů a dalších parametrů pneumatik zaznamenáte v tomto základním tvaru: 205 / 55 R 16 91 H. Na příkladu této pneumatiky si ukážeme, co každé číslo a písmeno značí a zda také tyto ukazatele musíte dodržet.
Pokud nějaký údaj na vašich pneumatikách neodpovídá technickému průkazu vozidla, je to výstraha, že daná pneumatika nemusí být pro váš vůz vhodná a legálně použitelná. Ve velkém technickém průkazu je totiž vždy uveden povolený rozměr pneumatik právě pomocí tohoto zápisu v kolonce “Kola a pneumatiky na nápravě”. A pokud už velký techničák nevlastníte, přečtěte si, kde údaje včetně povoleného rozměru pneumatik najít.
Co vyjadřuje označení pneumatiky 205 / 55 R 16 91 H?
| Číslo v příkladu | Jaký údaj vyjadřuje? | Musí odpovídat technickému průkazu? |
| 205 | šířka pneumatiky v milimetrech (šířka běhounu od bočnice k bočnici) | Ano |
| 55 | profil neboli poměr výšky bočnice k šířce pneumatiky v procentech | Ano |
| R | konstrukce pneumatiky, „R“ označuje nejběžnější radiální konstrukci, další typy mohou být diagonální (D) nebo smíšená konstrukce (B) | Ano |
| 16 | průměr ráfku, na který se pneumatika montuje, v palcích | Ano |
| 91 | hmotnostní index, určuje maximální zatížení, které může jedna pneumatika snést při určité rychlosti, každé číslo má korespondující hodnotu v kilogramech (viz tabulka) | Ne (stejný či vyšší než v TP) |
| H | rychlostní index, určuje maximální povolenou rychlost, při které může pneumatika unést zatížení – v tomto případě 210 km/h; značí se písmeny Q, R, S, T, U, H, V, ZR (příp. W, Y a (Y) – viz tabulka níže | Ne (stejný či vyšší než v TP) |
Jak se označuje rychlostní index pneumatik?
Rychlostní index značí písmena Q, R, S, T, U, H, V, ZR, přičemž značení ZR, které zahrnuje pneumatiky s max. rychlostí nad 240 km/h, také obsahuje kategorie W, Y a (Y) s nejvyššími povolenými rychlostmi.
| Rychlostní index | Q | R | S | T | U | H | V | ZR | W | Y | (Y) |
| Max. rychlost v km/h | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | nad 240 | 270 | 300 | nad 300 |
Označení pneumatik: Zkratky, symboly a piktogramy
Na bočnici pneumatik se často setkáte s různými zkratkami a symboly, které doplňují základní údaje. Co znamenají a které se vyplatí sledovat? Nejdůležitější z nich si představíme.
3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake)
Tento symbol (třícípá hora se sněhovou vločkou) je poměrně nově – od října 2024 – vyžadován na všech prodávaných zimních pneumatikách v EU. Označuje, že pneumatika byla testována na sněhu a splnila minimální požadavky pro provoz v zimě. Ovšem to, že vy symbol alpského štítu na zimní sadě pneu nemáte, není důvod k panice. V Česku můžete v zimních měsících obouvat nadále také pneumatiky s označením M+S. Pokud ale v zimních měsících jezdíte autem do zahraničí, nezapomeňte si pneumatiky s označením 3PMSF pořídit.
M+S (Mud+Snow)
Tato zkratka se používala (a stále ji můžete na svých pneumatikách mít) pro označení pneumatik vhodných do bláta a sněhu. Často je obecným znakem pro celoroční nebo zimní pneumatiku. Nicméně tento symbol sám o sobě nevyjadřuje splnění tak přísných norem, jako 3PMSF a nemusí garantovat adekvátní vlastnosti provozu na sněhu a ledu. V Česku se nicméně stále legálně používá. U celoročních pneumatik se také můžete setkat s písmenným označením “A/S”.
DOT kód – stáří pneumatiky
Další důležité označení je kód DOT (Department of Transportation) – kombinace písmen a číslic, kde poslední čtyři číslice udávají týden a rok výroby (např. „2324“ značí 23. týden roku 2024).
Stáří pneumatiky se vyplatí zkontrolovat – i když hloubka dezénu splňuje požadavky české legislativy (zákonné minimum je stanoveno na 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik), stárnutí materiálu může podstatně narušit vlastnosti pneumatik. Kvůli riziku prasklin a degradace se doporučuje nepoužívat pneumatiky starší než 6–10 let, i přestože ještě stále vypadají dobře a nemají třeba ani vůbec sjetý vzorek.

Jaká jsou další písmenná označení pneumatik?
Za základním označením rozměrů a vlastností můžete nalézt další zkratky označující různá provedení pneumatik, jako například:
- XL (Extra Load), HL (High Load) nebo RF (Reinforced) – zesílená pneumatika s vyšší nosností, označení se může lišit u různých výrobců
- RF, RFT (Run Flat Tyre) – pneumatika, která umožňuje dojetí po defektu, označení se může lišit u různých výrobců
- C (Commercial) – označení pneumatik pro lehká nákladní a užitková vozidla
- TL (Tubeless) – označení bezdušové pneumatiky
- MFS, FR (Flange Rim) – označení ochranného lemu ráfku zabraňující poškození disků, označení se může lišit u různých výrobců
- kombinace písmen či písmen a číslic nebo symboly značící homologaci pro konkrétní značku vozidla (např. OE či SK – Škoda, VW – Volkswagen, MO – Mercedes apod.)
Na co si dát pozor při výběru pneumatik?
Nevíte, co při výběru pneumatik sledovat? Přinášíme vám pár tipů, kterých se rozhodně držte.
- Vždy si před nákupem ověřte požadavky na pneumatiky v technickém průkazu vozidla – rozměry, nosnost, rychlostní index a další základní údaje vztahující se k pneumatikám jsou vaše hlavní vodítka při výběru. V opačném případě se vystavujete nepříjemným sankcím, tedy alespoň pokud si nenecháte jiný rozměr pneumatik do technického průkazu zapsat. Nevhodné obutí, které neodpovídá údajům v techničáku, může také znamenat, že v případě způsobení nehody vám pojišťovna odmítne plnit z havarijního pojištění, případně po vás bude v rámci povinného ručení škodu na cizím vozidle či zdraví zpětně vymáhat.
- Nakupujete pneumatiky? Věnujte pozornost jejich stáří. Čím novější, tím lepší. Staré kusy ve slevě vás sice mohou stát méně, ale také je bude potřeba dříve vyměnit. Materiál totiž stárne, i když pneumatiky leží ve skladu.
- Není pneumatika, která by byla ve všech ohledech absolutním vítězem srovnání – některé modely jsou optimalizovány pro nízkou spotřebu, jiné pro maximální přilnavost, některé pro využití ve všech povětrnostních podmínkách. A samozřejmě při nákupu rozhoduje i cena. Pomozte si proto ve výběru třeba spotřebitelskými testy – ani nejvyšší cena totiž nemusí znamenat, že je pneumatika nejlepší.
Pneumatiky je potřeba nejen správně vybrat. Pokud nejste fanoušky celoročních pneumatik, nezapomeňte před zimou také pneumatiky včas přezout a na jaře zase vyndat z garáže letní sadu. Pneumatiky ale nejsou to jediné, na co řidiči musí myslet. Do problémů se můžete dostat třeba kvůli jízdě na dálnici bez známky, propadlé STK nebo nezaplacenému povinnému ručení. Pokud často zapomínáte na papírování ohledně auta, máme pro vás tip – stáhněte si naši appku RIXO, která vám všechny důležité termíny pohlídá.
A pokud se vám náhodou blíží výročí vašeho povinného ručení, rovnou si srovnejte nabídky autopojištění od celé řady ověřených pojišťoven. Stačí k tomu jen minuta a my vám najdeme pojištění, které vám zajistí kvalitní krytí za nejlepší cenu!
